gy

let's get connected

Friday, February 11, 2011

1st attempt Choc Moist Cake resepi ibu ku..

hai!
bagi yg mengenali aku in person mesti tak caya yg aku buat kek kan..
hahaha..
aku pun smpi hari ni sbnrnya tak caya..
well..previously aku post en3 pasal aku wat kek together2 ngan incik kekasih kan..
 aku janji nak cerita psl aku buat kek resepi mak aku..
bkn resepi intenet ok!

so..
bila aku utarakan pada mak aku,aku nak wat kek..
mak aku dlm keadaan tak berapa nk menunjuk 'keexcitedan' dia tu..
tp aku tau dia mesti excitednyer..
mesti dalam hati dia..Alhamdulillah..anak aku ni dh ada kesedaran sivik..hehehe..
ke dalam hati dia..
anak aku ni kemaruk apa?balik dari berjalan tetiba nk masak?nak buat kek pulak tu..

so mak aku pun kuarkan diari merah emas dia yg tahun1995..
diari masa 2nd time kitorg jejak kaki kat Mesir..
nasib dia tak kuarkan diari tahun 1985 je =P

dalam tu bersepah resepi!
ko nak makan apa..sume ada!
belek2..ha!
eleh senang je!
terus aku g dapur..takyah g kedai dah..
almaklumlah rumah aku ni cakap je barang apa takde..
dari nak makan sendiri smpi ke kenduri sume ada..

aku pun buat ikut resepi..takde org tolong pun..bibik dok sibuk nak buat lempeng pisang dia tu..
smbl2 tu dia tanya..
bibik: 'kamu nak bagi siapa ni?'
aku: 'nak bagi siapa bik?saje je nak buat..' (dlm hati,huh!mesti kau pun sama kan mcm mak,tak percaya genyeh2 mata!)
bibik:'ke kamu nak married dah?cepat2lah..sementara bibik ada ni..boleh bibik tolong2..'
aku: silent smbl tgn dok kacau2 adunan..

excited!masuk oven tunggu 1 jam..

hasilnya?

okay!tak semegah mana pun..malu nak letak sbnrnya...hehehe..




aku tak paham kenapa tak cukup itam..kenapa coklat?padahal aku ikut satu persatu  resepi mak aku..
rasa dia pun agak lain
 (tapi sedap jugaklah kan..)


aku siap tanya..kenapa dgn resepi mak ni?kenapa camni?kenapa camtu?
tak puas atilah konon..
salahkan resepi..


mak aku jawab..alah,baru 1st time buat tak semestinya jadi..
erm,tapi ni taktaulah pertama kali dan kali terakhir kot..
perkara biasa bg mak aku untuk menyindir aku..
aku tak kisah..hahaha...




sekali sampai 3 jenis da minum petang..huhuhu..kuih lopes,lempeng pisang muda dan kek coklatku..




okay!ni story pasal 1st attempt buat kek coklat alone.. adakah betul ckp mak aku pertama kali dan terakhir?
tidak!!
sbb during my birthday on 9 Feb 11 (ye..baru je kelmarin), aku balik2 keje terus buat 1 bijik kek lagi!


huhuhu..sian kan birthday girl buat kek sendiri...
tak kesian pun,excited lagi adalah..
masa buat tu mak + bibik takde..
g umah makcik kat Bahau..


so aku conquer dapur sorg2..
kali ni aku nak otter sket resepi mak aku..
cheh!konon2 pandailah..
nak letak serbuk koko bnyk lagi,bagi dia betul2 itam..


tapi still,aku refer buku azimat mak aku tu..
follow step by step..
sekali aku tgk..
1 1/4 cawan serbuk koko


apa?


haritu aku masukkan 2 sudu besar je..


hahaha..
kesilapan teknikal aku sendir rupanya..
pastu beria aku slhkn resepi mak aku..
ampunkan anakanda wahai bonda..
=)


so,2nd attempt aku follow sebetul - betulnya..


dan hasilnya??


berjaya!


yes!!!


wlpn ada sedikit kesilapan teknikal jua..
iaitu aku tuang kat dalam bekas giler penuh sampai masa bakar tu kek aku muntah2..
tapi nasib tak berapa nak byk..


bila dah masak..terus g buat assignment
esok ada presentation!
last2 tido kul 3 pagi itupun tak siap gak..


dan percaya atau tidak?
hari ini dalam sejarah utk pertama kalinya org luar (bkn ahli keluarga) merasa makanan dari air tangan aku..
hehehe...
aku bawak kat ofis tadi.


antara komen:
'erm..sedaplah...'
'wow!nice!bole jual camni'
'nanti buatlah kek buah pulak'


komen membina:
kacang badam tu patutnyer kene saring dulu..
huhuhu..kacang badam takde dlm resepi sbnrnya tp aku yg pandai2 sendiri letak pastu tak kene cara..


so mana gmbr kek coklat aku tu?






tarrraaaa
...................
...............................
................................










nampak tak kepadatan bekas loyang tu?
hehehe...






itu jelah satu gmbrnya pun...
lepas ni nak cuba hias puas..
cover dgn melt coklat..
haritu coklat dah habis stok kat umah..


so nak tau apa resepi mak aku?
hehehe..
in my next en3 k


nota kaki khas untuk mak:jangan paksa anakmu ini..bila dah smpi seru dan waktu,mak takyah bising2 pun, I buat dgn rela hati.. =)



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails