gy

let's get connected

Saturday, December 11, 2010

skru di tanam dalam gusi..micro implants


Hi,
fuuuh....fuuuh...berhabuk n bersawang blog aku ni..hahaha..dh lama dh xmenulis..maklumlah i bkn blogger yg tegar..mencoret pn sekadar suka2 je..

well..lama dh xupdate bnda2 ilmiah ni especially pasal braces kn..dulu masa mula2,janji nk frequently update tp???ala..sbb xde apa yg menarik pn..sekadar bulanannyer check up Dr just tukar getah je..(yg kaler2 tu), xpn dia tukar wire..ha..kan ke bosan tu??tp kali ni nk update psl skru yg ditanam dlm gusi!

percaya x kalau aku ckp ada 2 biji skru yg ditanam dlm gusi aku skrg ni?dh seminggu dh pn bndasing ni hidup bersama
aku..

ha..cmno eh critenyer?
last week mcm biasa aku g menapak kt klinik Dr Zarin tu..ingtkn regular check up je..bila masuk,dia belek2 gigi I yg cantik ni..hehehe..pastu dia ckp dia nk tanam skru..


aku??' what the heck??'
terus berdebar2..mana akak x debar dik non oi..
i'm not prepared for this!!


saiz skrunyer lbh kurang cmnilah..mcm tindik hidungnyer..tp besar
sket rasanya..



Dr Zarin pn explain..
Proses ni dinamakan micro implants di mana salah satu tujuan dia adalah untuk mempercepatkan proses rawatan. (apa Dr Zarin dh jemu jmpa aku bulan2 ke?ahaks!)

salah satu tujuannya lagi adalah untuk menahan gigi hadapan untuk lari alignment..
cheh!gigi pn ada alignment ke?

untuk info, sebelum ni gigi depan aku xselari dgn garisan hidung aku..so after treatment, alhamdulillah dh selari dh..and since aku cabut 2 batang gigi atas n bwh di sblh kiri,untuk merapatkan balik gap tu so kenalah tarik gigi geraham ke arah tengah instead of gigi depan kan? gigi geraham ni akar dia lbh kuat tertanam kat gusi, kalau guna normal treatment besar kemungkinan gigi depan yg tertarik and so akan larilah balik alignment gigi depan aku..jadi utk mengelakkan itu berlaku, maka tertanamlah 2 biji skru dlm gusi aku!


abis je Dr tu membebel..korg rasa apa aku tanya?hehehe...
aku rasa mana2 patient pn akan tanya benda yang sama..



aku: "sakit x Dr?"



Dr jwb: "naah..xdelah.."



nak caya xnk caya?tp ikut experience aku selama aku jd pesakit dia,apa yg dia ckp semua btl..kalau dia ckp xsakit,xsakitlah..



pastu aku tnya nurse dia: "sakit x?"



nurse:"abis bius,mknlah painkiller"



aku(dlm hati yg bertambah dup dap dup dap):"painkiller?selama aku pakai braces ni,xpnh2 Dr bg aku painkiller,ni confirm sakit giler ni!"



dlm berdebar2 Dr terus inject bius..pastu dia suruh aku wat xray..

hahaha..kelakar tul bila pikir saat itu!
bygkn nk xray gigi,mestilah kene senyumkan..
dgn mulut aku kebas giler,xrasa pape..dgn tangan aku menggigil-gigil!

first time beb!serius!first time aku rasa nervous yg smpi gigil2..
xpnh kot!owh!penahlah!masa test nk amik lesen ngan jpj dulu!hahaha...

oklah2..ni kali kedua..
tp aku rasa aku mmg ada anugerah tahan sakitlah..hehehe..
masa Dr tu drill lubang kt gusi aku..ha..mcm drill dinding tu..relaks je aku..

mmg r relaks!dh bius!
masa pasang skru ni..adalah sket2 rasa sengal mencucuk2..
tahan jelah beb!tp cuak gak takut tertembus ke dlm..
Dr ckp mmg dia bius sket je kt dpn..dlm dia xbius sgt spy boleh rasa sket nerve2 tu..
utk langkah keselamatan skru tu xtertembus smpi ke sebelah sana...
owh!jadi btullah apa yg aku rasa ni..ingtkn Dr bius xbetul.

pastu..

tara!!!!!...


mcm nilah lebih kurang rupa skru tu ditanam di gusi aku!
org lain dok tindik hidung,lidahlah..
i tindik gusi uols!
(Gmbr sekadar hiasan)hehehe..


nak smbg lagi ke cerita?hehehe..
owh lupa nk ckp.masa pegi ni,aku bwk my little niece..aisyah!baru umur 3thn..

bygkan bdk 3 thn tgk all d procedures...xmimpi ngeri dia?hahaha..

smpi skrg aku dok sakat dia..
kalau xgosok gigi,acik bwk jmpa Dr..cabut gigi aisyah..


owh!miss you lah kakak and adik!


kakak aya and adik maryam!



owh!btw...kesimpulan cerita ini adalah..
trust your Dr!hehehe...
sbb xsakit pn!memula je lps bius tu hilang adalah rasa sengal2 sket kot,tp lps tu okay je..
aku xmkn pn painkiller yg dia bg tu..
bazir duit aku RM20 je!hehehe


tp xtaula jugakkan aku..sbb ada kwn aku yg pakai braces gak..
setiap kali dia g jmpa dentist msti dia kata sakit..sakit..xleh makanlah..itulah inilah..
tp aku??makan je!makin berselera adalah!
sbb Dr Zarin ckp "kenapa nak sakit2?"
ha...korg rasa apa rahsia Dr Zarin?
sendiri pikirlah...sbb aku pn xtau jwpnyer..
hehehehe..

p/s - for better understanding, google lah mini micro implants for orthodontics!

6 comments:

AzuraHusna said...

salam...
nice experience...better dgr ckp Dr drpd ckp org len kan?hehe...btw, ni klinik yg dekat ampang tu ke?Dr. zarin n staf dia ok x?I mean service diorang...bkn pe kdg2 nurse lg garang dari Dr...hehe...

fiefa mohd ali said...

salam azurahusan..hi!
aah,klinik dr Zarin kat ampang,taman putra..Dr dan nurse dia sume ok dan baik2..kalau tanya sy mmg sy rekemen dr Zarin sbb dia very gentle buat keje cuma masalahnya klinik dia ni dah mcm klinik kerajaan..hehehe..ramai sgt!kdg nk set appoinment pn kene sebulan awal!

AzuraHusna said...

Owh..yeke...ok la kalo camtu..sy fobia cket dgn nurse grg2 ni..geram, byr bkn main mhl tp layan nk xnk je...anyway, thanks ye fiefa...

The Party Paradise said...

hye! i pon baru lepas kene skru dgn dr zarin! hehehe sengal2 lah ni..

fiefa mohd ali said...

hi Imeldot!brape lama dah pakai braces?

The Party Paradise said...

i pakai dr bulan 12 tahun lepas..baru je lagi. =) syoknye dah nak bukak braces dh..nnt tayang gigi baru kat sni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails