gy

let's get connected

Monday, November 25, 2013

DIY project: Kad Kahwin


Assalamualaikum & hi,

sharing tips untuk entry kali ini adalah mengenai kad kahwin kitorang!
Yes! completely 100% done by us..

Actually, kerja -kerja design & final product of kad kahwin ni bukanlah asing bagi aku. Memang sebelum ni aku memang ada buat bisnes kad kahwin yang mana aku memang amik tempahan dari segi design sampailah ke printing.

Jadi kenapa stop? tak untung ke?
Untung! Banyak untung ma! Nasib aku freelance je..tak amik untung banyak macam kebanyakan kedai-kedai or orang-orang yg buat bisnes ni.

Aku stop sebab kekangan masa.. Ofis yang aku kerja sekarang ni agak limited untuk aku buat kerja part time lain, so aku decide untuk buat upon request sahaja yang mana selalunya untuk kawan-kawan.

so, takkan tokey kad kahwin nak tempah kad sendiri kat orang lain kan? hehe..

Untuk design kad kahwin aku, memang teramatlah simple but nice. Boleh ke puji hasil kerja sendiri? hehe.. Actually, of course hasil kerja incik suami jugak..

aku design overall look & front cover tapi bab map aku memang serah pada dia. So dia yang lukis & design map tu..

cuba tengok sikit macamana rupa kad kahwin kitorang tu..
tengok korang agree tak simple yet elegant & nice (poyo!)

ini bahagian depan @ cover
 
ni bahagian map @ belakang..
 
yes..kitorang punya kad hanya sekeping sahaja..takde lipat2, takde kerawang2..
inspired by English wedding invitation.
Kalau ikutkan aku dekat bahagian depan pendek je aku nk tulis ala2 macamni
 
 
tapi nanti banyak pulak orang komplen..so aku pun panjangkanlah ikut tradisi kad kahwin orang melayu..
 
yang ni 1st design untuk our kad. Bila aku tengok balik macam lagi cantik je dari yang final option..hee..tapi nak buat camne dah lepas dah..
 
meh, nak cite pasal finishing kad kitorang.. oleh kerana ianya hanya sekeping sahaja so taknaklah Nampak macam lousy & cheap. Kitorang guna kad yang berat dia 160gsm maknanya tebal. Untuk finishing, memang aku tak suka kilat2 ni.. so kitorang matte laminate so dia Nampak macam mewah sikit..sikitlah..tak banyak pun..hehehe
untuk sampul surat kitorg beli warna cream.
 
total cost?
nak tau ke?
RM 0.35 sekeping untuk 1000pcs..
500pcs untuk belah perempuan & 500pcs untuk belah lelaki.
murah tak?
 
nak tempah kad kahwin mengikut design & bajet korang?
bolehlah contact aku melalui email
 
Inshaa allah aku bagi harga yang terbaik untuk korang... :)
 

ni hasil print & potong sendiri guna printer ofis atas sebab2 teknikal kad tak siap lagi bila nak balik kampung.. (last minit plan nak balik kampung)
 
ni gambar masa official announcement & invitation to close friends
 
so, that is the story of our DIY kad kahwin.
 

2 comments:

Amira Amin said...

Talented nya :)

Puas hati kan sebenarnya buat design sendiri.

-follower baru

fiefa mohd ali said...

hehe..thank you..cuba2..agak2 cantik sendiri je..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails