gy

let's get connected

Monday, April 15, 2013

kesinambungan dari cerita 'mencari cincin yang sesuai' part 1 hari itu..yang lebih berkisar tentang emas kuning dan emas putih so entry kali ini nak cerita pasal diamond pulak... shine bright like a diamond... blink2...hehehe... so sape yg nak baca pasal part 1 leh klik sini -> beza emas kuning dan putih
dah janji kan nak cerita pasal diamond.. actually, aku pun takdelah pandai dan arif sangat pasal diamond ni...baca sikit2 untuk pengetahuan je..sebab dalam hati sedar diri ini siapa..huhuhu.. lagipun bab diamond ni mcm complicated & susah sikit nak paham sbb bnyk betul term2 dia.

tapi to summarized dan utk mudah orang2 kebiasaan macam kita ni nak paham, ada 4 C yang perlu anda tahu mengenai diamond.

  1. Carat
  2. Clarity
  3. Colour
  4. Cut
Carat 
Kalau berat emas di ukur melalui Karat, diamond pula di ukur melalui Carat. 1 carat bersamaan 0.2g dan ianya terbahagi kepada 100 point. Sebagai contoh kalau diamond itu 75 point iaitu 3/4 carat. bermakna ada 5 carat dalam 1 g.


Clarity
Clarity adalah tahap ke'clearan' sesebiji diamond.senang nkpaham..lg clear diamond tu,xbanyak tanda - tanda cela maka semakin baguslah diamobd itu :)





Color
Mungkin secara mata kasar manusia, kita nampak warna berlian putih sahaja tp hakikatnya mungkin ada tona warna kuning atau coklat bila kita compare side by side. So colour ni pun ada grade dia..grade start with D. Lagi colorless lg jarang d jumpai maka lebih berharga



Cut
Last but not least..cara pemotongan diamond!yg ni terletak ditangan tukang pemotong diamond. Sbb ianya sume ada kaitan debgan imbasan dan pembiasan cahaya yg masuk dan terbias.pemotonfan yg terlalu dalam atau terlalu nipis boleh menyebabkn cahaya yang memasuki berlian terbias jauh dan tak memasuki penglihatan mata kita so hasilnya kire tgk kurang shining!

Basically, setakat itu sahaja yang aku dig out thru en. google sbb aku rasa itu je kot yang perlu aku tau hehe walaupun no harm to know more, lagi bagus tapi aku ni dasar pemalas nak membaca. only read & select what i want to know je.

ngee.. so dah tau dah cincin apa yang nak dicari? :)









No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails